Sabtu, 4 April 2009

LIGA SUKAN KOMUNITI







Pelancaran Liga Sukan Komuniti 2007



Sukan massa telah diperkenalkan kepada masyarakat sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Sukan massa yang juga dikenali sebagai sukan untuk semua adalah aktiviti rekreasi, fizikal dan sukan yang berlaku secara spontan dengan tujuan mengalakkan penyertaan lebih luas dari masyarakat setempat.

Sukan massa telah diperhalusi oleh pihak Kementerian Belia dan Sukan dengan cadangan mengadakan liga sukan komuniti pada tahun 2006. Langkah pertama untuk memastikan liga sukan komuniti berjalan lancar, Kelab Sukan Komuniti harus ditubuhkan terlebih dahulu di peringkat bawah iaitu di Dewan Undangan Negeri sebagai asas.

Bengkel dan taklimat liga sukan komuniti telah diadakan oleh pihak Kementerian beberapa kali sebelum ini. Tujuan bengkel dan taklimat adalah mempastikan semua pengelola diperingkat akar umbi memahami objektif liga sukan komuniti dan penubuhan kelab sukan komuniti. Pengerusi penaja Kelab Sukan Komuniti Jalong, Ng Kah Choong telah menghadiri bengkel dan taklimat tersebut tidak kurang dari 3 kali.

Pada 10 April, 2006 semua penaja kelab sukan komuniti dipanggil ke Dewan FELDA, Jalan Semarak, Kuala Lumpur untuk menandatangani surat akujanji penubuhan kelab sukan komuniti. Majlis menandatangani surat akujanji tersebut turut mencipta rekod Malaysia iaitu penandatangan akujanji terbanyak. Kelab Sukan Komuniti Jalong diwakili oleh pengerusi penaja, Ng Kah Choong.

Sejak itu, KSK Jalong berjaya mengadakan Liga Sukan Komuniti DUN Jalong pada tahun 2006 dan 2007. Pada tahun ini (2009), KSK Jalong berhasrat mengadakan Karnival Sukan Komuniti pada bulan Mei / Jun.




KOMUNITI CERGAS, RIANG RIA




SATUKAN HATI, JATIKAN DIRI














Tiada ulasan:

Ahli