Isnin, 20 April 2009

PROGRAM BERAKIT SUNGAI SIPUT





Cuti sempena Keputeraan DYMM Sultan Perak pada 17 - 20 April, 2009 sememangnya cuti paling sibuk bagi Pejabat Belia dan Sukan Sungai Siput. 2 program diadakan pada masa yang sama iaitu Program Berakit Sungai Siput dan Kem Kepimpinan Asas (Belia berpersatuan); manakala di Ipoh pula Bengkel Pemantapan dan Pengurusan Sukan Komuniti anjuran Pesuruhjaya Sukan.

Saya difahamkan, bengkel di Ipoh pada 17 - 18 April dihadiri En. Amer Izzuddin, Pegawai Belia dan Sukan. Kelab Sukan Komuniti Jalong turut menghantar 2 peserta iaitu Setiausaha - Syed Daud dan Bendahari - Krishna Kumar.

Kem kepimpinan di Pangkalan Hulu pada 17 - 19 April dikendali oleh Puan Maizatul Yusni, Penolong Pegawai Belia dan Sukan. Seramai 42 peserta mengikuti program tersebut adalah pemimpin-pemimpin persatuan belia yang baru didaftarkan dengan Pendaftar Belia. Pengerusi KSK Jalong, Ng Kah Choong diberi satu slot ceramah bertajuk 'Konsep Kepimpinan'. Beliau juga menutup rasmi kem tersebut bagi pihak Majlis Belia Daerah Sungai Siput selaku Timbalan Pengerusi.

Program berakit ke Kuala Kangsar pada 17 - 19 April diterajui oleh En. Khairul, Penolong Pegawai Belia dan Sukan. KSK Jalong turut menghantar 10 peserta yang terdiri dari 5 India dan 5 orang asli. AJK KSK Jalong, Mohamad Taufik bertindak sebagai salah satu tenaga urusetia. Y. Bhg. Dato' Haji Dzulkifly Harun adalah tetamu khas merasmikan program ini.

Peserta-peserta program berakit telah mendapat ilmu pengetahuan dan membelajari sesuatu yang tidak dapat dalam sekolah. Mereka diajar teknik-teknik mengikat dan membuat rakit serta memasak. Peserta juga disemai dengan semangat keyakinan diri ketika di air.

Pada keseluruhannya semua peserta berjaya membentuk jati diri dan membina semangat berpasukan. Tahap interaksi dan komunikasi turut ditingkatkan. Fizikal, mental dan ketabahan peserta diuji ketika menghadapi cabaran mengharungi Sungai Perak. Program seumpama adalah sesuai untuk belia dan wajar disertai oleh belia-belia.







Tiada ulasan:

Ahli